Waarom zijn winterbanden aan te raden?

 

’s Winters is de weg altijd minder betrouwbaar dan bij warm weer; ongeacht of u te maken hebt met sneeuw, ijzel of gewoon een nat wegdek, de grip is altijd minder dan in de zomer.

Dankzij de specifieke vorm van de winterband, die het water onder de band afvoert, vermindert een winterband de risico’s van aquaplaning.

Een winterband heeft een veel betere grip en een uitstekende rijeigenschappen, dankzij het profiel dat dieper is dan bij een zomerband. Het profiel van een winterband heeft namelijk veel meer lamellen dan een zomerband, zodat hij meer grip heeft in sneeuw. Een winterband heeft een bijzonder rubbermengsel met silica dat zich aanpast aan de koude temperaturen en zorgt voor een groter remvermogen.

Nog meer dan een sneeuwband is een winterband ontworpen om in alle winterse omstandigheden te kunnen rijden:

  • op alle soorten ondergrond: op besneeuwde, licht tot zwaar beijzelde, natte of zeer natte wegen, door diepe lagen water, maar ook op koude en droge wegen
  • in alle winterse weersomstandigheden: motregen of zware regenval, nat of juist heel droog en koud
  • bij zeer lage temperaturen.
  •  

Resultaten

De nieuwe winterbanden geven:

  • tot 4% meer trekkracht in de sneeuw
  • een 4,6 meter kortere remweg
  • tot 25% beter weggedrag in bochten op nat wegdek
  • Over winterbanden
     
    • zorg dat de winterbanden tenminste een profiel van 4 mm hebben. Bij minder profieldiepte functioneren ze niet goed meer.
    • winterbanden zijn herkenbaar aan het symbool van een sneeuwvlok aan de buitenzuide. Dit symbool zegt echter niets over de kwaliteit van de banden.
    • monteer 4 winterbanden of 4 zomerbanden. Combineer ze niet. Dus niet alleen de aandrijvende wielen voorzien van winterbanden.
    • let bij het aankopen van winterbanden goed op de juiste wielmaat. De juiste maat is terug te vinden in het instructieboekje van de auto of laat je door een erkende garage adviseren.

  • Zijn winterbanden verplicht?

     

    Het niet gebruiken van winterbanden kan leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en reden zijn voor strafrechtelijke vervolging. Reden daarvoor is dat een bestuurder met een auto zonder winterbanden in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen. Uit de recente winterbandentest is gebleken dat het verschil tussen zomer- en winterbanden steeds groter wordt. Het gevolg is dat zomerbanden steeds ongeschikter zijn voor het gebruik in de winter. Op grond van het Nederlandse Voertuigreglement moeten auto’s met Nederlands kenteken voorzien zijn van banden die voldoen aan richtlijn 92/23/EEG.

  • Het  Voertuigreglement kent geen onderscheid tussen zomer- en winterbanden. In Europa kent alleen Finland een algehele verplichting voor winterbanden.

  • Toch kan in andere wintersportlanden het niet gebruiken van winterbanden wel juridische consequenties hebben

 

  • Overzicht per land:

    Duitsland;

    Nog geen algehele verplichting in winterse omstandigheden. In de Duitse wet is bepaald dat het motorvoertuig het hele jaar aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden. Dit heeft betrekking op zaken als banden, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof en de ruitenwissers.

    Het niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen omdat de bestuurder van een auto op (zomer)banden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Immers zonder winterbanden is er in winterse omstandigheden minder grip en een langere remweg. Als er winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximum snelheid van de band. Indien deze snelheid lager is dan die van de auto, moet deze maximum snelheid met een voor de bestuurder zichtbare sticker worden aangegeven.

    Italië;

    Geen algehele verplichting. Op bergwegen kan winteruitrusting (kettingen of winterbanden) verplicht zijn. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Niet gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en ook strafrechtelijke gevolgen hebben.

    Frankrijk;

    Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven.

    Oostenrijk;

    In Oostenrijk is het (vanaf 2008) verplicht tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Sneeuwkettingen mogen alleen gebruikt worden als dat geen schade aan het wegdek kan toebrengen.

    Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en ook leiden tot verkeersboetes.

    Zwitserland;

    Geen wettelijke regeling, wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.

    Zweden;

    Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden) worden uitgerust. Bij een aanrijding kan rijden zonder winteruitrusting leiden tot (mede)aansprakelijkheid.

    Noorwegen;

    Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden) worden uitgerust. Het rijden zonder winteruitrusting kan (mede)aansprakelijkheid tot gevolg hebben. In Noorwegen kunnen zelfs in de maand juni nog gladde wegen voorkomen.

    Finland;

    Winterbanden, ook voor buitenlandse bezoekers, verplicht van 1 december tot 1 maart.


Metabo
WD40
Hazet
Midlock
Ferve
Valeo
Eagle
Kraftwerk